انواع راپچردیسک های رایج و معمول

راپچر دیسک فوروارد یا رو به جلو (Forward – domed rupture)

راپچر دیسک فوروارد یا رو به جلو (Forward – domed rupture)، نوعی راپچر دیسک که برجستگی گنبدی آن در جهت فشار سیال قرار می گیرد و طوری طراحی شده است که پارگی آن در اثر نیروهای کششی ایجاد شود.

این دیسک ها ساختار ساده ای دارند: با اعمال فشار هیدرو استاتیکی معادل 70 % فشار گسیختگی به یک طرف، دیسک، نهایتاً حالت گنبدی شکل را به خود می گیرند.

برای مشاهده انواع این نوع راپچردیسک می توانید به قسمت راپچردیسک های فوروارد محصولات مراجعه کنید.

راپچر دیسک معکوس یا رو به عقب (Reverse – buckling disc)

راپچر دیسک معکوس یا رو به عقب (Reverse – buckling disc)، نوعی راپچر دیسک است که برآمدگی آن در مقابل فشار سیال قرار می گیرد و اعمال فشار سیال بر روی آن، ابتدا باعث ایجاد یک تنش فشاری در آن می شود و سپس پاره شده و یا در اثر فشار، از نگهدارنده خود (هولدر) کنده خواهد شد.

در راپچر دیسک های معکوس، فشار سیال داخل مخزن این بار بر سطح محدب اعمال می شود. مشخص است که در چنین شرایطی دیسک دچار کمانش خواهد شد. برای پیشگیری از این معضل، لازم است که دیسک با ورقی به ضخامت بالاتر از ورق به کار رفته در دیسک های فوروارد ساخته شود. این امر اگر چه باعث افزایش هزینۀ ساخت می شود؛ اما در سهولت ساخت راپچر دیسک با ضریب خطای پایین و تدوام کوچکی این ضریب خطا در یک بازۀ دمایی بالا بسیار موثر است. هنگامی که دیسک در معرض سیالی قرار می گیرد که دمای آن در حال افزایش است، از یک سو به جهت اثر دما بر استحکام فلز، استحکام آن رو به افول رفته و از سوی دیگر به جهت انبساط، استحکام آن افزایش می یابد.

برای مشاهده انواع این نوع راپچردیسک می توانید به قسمت راپچردیسک های ریورس محصولات مراجعه کنید.

راپچر دیسک های شیاردار تخت (Flat Rupture Disc)

راپچر دیسک های شیاردار تخت (Flat)، که می توان از آنها در سیستم های با جریان یک طرفه یا دو طرفه استفاده کرد. یک قطعه تخلیه فشار ارزان قیمت است که معمولا برروی مخازن ذخیره و حمل مواد و همچنین در مسیر خروجی شیرهای تخلیه فشار نصب می شود. این راپچر برای نصب، احتیاج به قطعه نگهدارنده اضافی ندارد و می توان آنرا مستقیما بین دو فلنج با کلاس های مختلف بست. انواع خاصی از این دیسک را می توان برای سیستم های مکشی و خلاء و برای سیستم هایی که فشار آنها، در یک جهت حداکثر دو برابر جهت دیگر است، به کار برد.

حداکثر نسبت عملکرد این راپچر دیسک ها 50% است.

برای مشاهده انواع این نوع راپچردیسک می توانید به قسمت راپچردیسک های فلت محصولات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست