هولدر یا نگهدارنده راپچر دیسک ها

هولدر یا نگهدارنده راپچر دیسک

نگهدارنده ها یا هولدرها (Holders) برای راپچر دیسک هایی که در اثر کشش پاره می شوند، به کار می روند. نگهدارنده ها معمولا دو عدد فلنج با سطوح تخت هستند که دیسک در بین آنها مهار می شود.

این طرح دو اشکال دارد. اشکال اول این است که لبه تیز فلنج بالایی، ممکن است باعث پاره شدن ناخواسته، غیر قابل پیش بینی دیسک شود. اشکال دوم این است که با افزایش فشار، ممکن است دیسک از بین سطوح تخت فلنج ها بلغزد و باعث نشتی و از جا در رفتن دیسک شود.

عیب اول را می توان با گرد کردن لبه تیز فلنج بالایی برطرف کرد. برای برطرف کردن عیب دوم، سطوح فلنج ها را به صورت مخروطی و با زاویه 30 درجه می سازند که لبه های دیسک را به صورت گوه ای و خیلی محکم نگهدارند.

البته این ساختار یک عیب دارد. سفت کردن بیش از حد نگهدارنده های مخروطی می تواند باعث نازک شدن و پارگی دیسک های ظریف شود و عمر کاری آنها را کاهش دهد. برای جلوگیری از این پدیده، لبه های نشیمنگاهی دور دیسک را قوی تر می سازند. این کار از آسیب رسیدن به سطوح مخروطی رینگهای نگهدارنده نیز جلوگیری می کند.

سفت کردن بیش از حد نگهدارنده ها می تواند به لبه زوایه دار آنها نیز صدمه بزند و بنابراین باید این لبه ها را محکم تر ساخت. سازندگان این نوع راپچر دیسک ها، گشتاور خاصی برای سفت کردن آنها پیشنهاد می کنند.

در بعضی انواع دیگر این دیسک ها، سطح تماس نگهدارنده ها تخت است که برروی یکی از آنها یک زبانه و برروی دیگری یک شیار ایجاد شده است تا دیسک را بخوبی مهار کند. در بسیاری از کشورهای اروپایی و خاور دور، برای ساخت راپچر دیسک های فشار پایین، از نگهدارنده تخت استفاده می شود.

با توجه به اینکه دیسک های گنبدی رو به عقب در معرض تغییر شکل فشاری هستند، امکان لغزش دیسک از بین سطوح نگهدارنده ها وجود ندارد و به همین دلیل، نگهدارنده این دیسک ها، سطوح تخت دارند و این به فشار پارکی دیسک ها نیز وابسته نیست. به هنگام سفت کردن نگهدارنده ها، نباید فرم گنبدی دیسک دچار تغییر شود، در غیر اینصورت فشار پارگی دیسک نیز تغییر خواهد کرد.

در سیستم های لوله کشی فلنج دار، از راپچر دیسک هایی استفاده می شود که بین فلنج ها مهار شود. بدین ترتیب می توان این دیسک ها را در محل، به راحتی تعویض کرد. البته باتوجه به وجود اتصالات جوشی در اغلب فلنج ها، شاید مجبور باشید راپچر دیسک را در شرایط نامطلوبی تعویض کنید. بنابراین باید به هنگام نصب راپچر دیسک احتیاط کرد تا آسیبی به این قطعه حساس نرسد.

نحوۀ اتصال راپچر دیسک به مخزن بدین صورت است که ابتدا راپچر دیسک در درون یک جفت فلنج نگهدارندۀ مخصوص که هولدر نامیده می شود قرار گرفته و توسط مضرب زوجی از پیچ ها، بین این دو فلنج محکم می گردد. در نهایت با جوش شدن این هولدر به جدارۀ مخزن، راپچر دیسک حفاظت از مخزن مربوطه در مقابل انفجار حاصل از افزایش بی رویۀ فشار تضمین می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست