راپچر دیسک های دوبل

راپچر دیسک های دوبل

مجموعه دیسک های دوبل در محیط های خورنده به کار می روند، که در آنها دیسک اول که در تماس با سیال خورنده است ممکن است در اثر خوردگی پاره شود و یک سیگنال هشدار در سیستم بفرستد. در یک کاربرد دیگر، می توان با نصب یک مجموعه دیسک دوبل، پاره شدن سریع را در شرایط اضافه فشار به وجود آورد.

هشداردهنده نشتی سیال در شکل یک جفت راپچر دیسک نشان داده شده که می توان از آنها به عنوان یک سیستم هشداردهنده برای نشتی سیالات خورنده استفاده کرد. برای ایجاد این ویژگی، در فضای میان دو دیسک، یک شیر تخلیه سیال و یک فشار سنج باید نصب شود. بدین ترتیب نشت کردن سیال از دیسک اولی در اثر خوردگی آشکار می شود. اگر دیسک اول پاره شود، دیسک دوم نیز احتمالا پاره خواهد شد.

در صورتی که پاره شدن دیسک دوم بلافاصله پس از دیسک اول مطلوب نباشد، باید دیسک دوم با فشار پارگی بالاتر انتخاب شود. در این باره توصیه می شود که با سازنده راپچر دیسک مشورت شود. در مورد راپچر دیسک های دوبل، استاندارد ASME وجود ندارد.

یک جفت راپچر دیسک که به تجهیزات آشکارکننده نشتی مجهز شده است.

قطعه بازشونده سریع، در صورتی که فشار پارگی ثبت شده در مجموعه دیسک های دوبل، پایین تر از فشار کاری سیستم باشد، این مجموعه دیسک ها می توانند به عنوان یک قطعه بازشونده سریع(Quick opening) عمل کنند. برای ایجاد این ویژگی، یک روش این است که فضای بین دو دیسک را تحت فشار سیال قرار دهند تا دیسک بیرونی پاره شود. در اینصورت، فشار کاری سیستم به فاصلاه چند میلی ثانیه، دیسک اولی را نیز پاره خواهد کرد. روش دیگر این است که فشار سیال در فضای بین دو دیسک را تقریبا در حد نصف فشار نرمال سیستم نگه داشت. با تخلیه این فشار، هر دو دیسک ظرف مدت چند میلی ثانیه پاره می شوند.

راپچر دیسک های دوبلدر به کارگیری روش دوم، محدودیت های زیر وجود دارد

فشار شارژ شده بین دو دیسک نباید از فشار کاری سیستم بالاتر رود، مگر آنکه دیسک داخلی(که در معرض فشار سیستم قرار دارد)، با یک تکیه گاه مقاوم در برابر فشار پشتی (Back-Pressure support) تقویت شود.

فشار پارگی هر یک از دیسک ها، به علاوه تلرانس پارگی، نباید از فشار کاری سیستم بیشتر باشد. در شرایطی که هر دو دیسک با هم مشابه باشند، روابط زیر بر فشارها حاکم است :

در روابط فوق

  • P1 : فشار نرمال مانومتری سیستم
  • P2 : فشار مانومتری سیال موجود بین دو دیسک
  • PB1 : فشار پارگی ثبت شده منهای تلرانس پارگی، برای دیسک داخلی
  • PB2 : فشار پارگی ثبت شده منهای تلرانس پارگی، برای دیسک خارجی

انتخاب راپچر دیسک ها، به اختلاف بین فشار کاری و حداکثر فشار کاری مجاز در یک سیستم بستگیدارد. محدوده تولید، تلرانس و نسبت کاری برای یک راپچر دیسک باید براساس این اختلاف فشار تعیین شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست