راپچر دیسک های معکوس یکپارچه و شیاردار

راپچر دیسک های معکوس یکپارچه و شیاردار

راپچر دیسک های معکوس نیز به دو دسته یکپارچه و شیاردار تقسیم می گردند:

راپچر دیسک های معکوس یکپارچه

در راپچر دیسک های معکوس، فشار سیال داخل مخزن این بار بر سطح محدب اعمال می شود. مشخص است که در چنین شرایطی دیسک دچار کمانش خواهد شد. برای پیشگیری از این معضل، لازم است که دیسک با ورقی به ضخامت بالاتر از ورق به کار رفته در دیسک های فوروارد ساخته شود. این امر اگر چه باعث افزایش هزینۀ ساخت می شود؛ اما در سهولت ساخت راپچر دیسک با ضریب خطای پایین و تدوام کوچکی این ضریب خطا در یک بازۀ دمایی بالا بسیار موثر است. هنگامی که دیسک در معرض سیالی قرار می گیرد که دمای آن در حال افزایش است، از یک سو به جهت اثر دما بر استحکام فلز، استحکام آن رو به افول رفته و از سوی دیگر به جهت انبساط، استحکام آن افزایش می یابد.

به همین دلیل راپچر دیسک های کمانشی در مقایسه با نوع فوروارد در مقابل دما حساسیت کمتری از خود نشان می دهند. دو قابلیت مهم راپچر دیسک های معکوس، یکی نسبت عملکرد تا بالای 90 % بوده و دیگری دامنۀ حساسیت صفر (تلرانس بسیار بسیار پایین) می باشد که این امر که امتیاز ویژه ای منحصرا جهت راپچر دیسک های معکوس به حساب می آید، استفاده از آنها را برای حفاظت از مخازن با فشار سیکلیک و ضربه ای متمایز می کند.

راپچر دیسک های فشاری شیاردار

شکل زیر دیسک های شکست فشاری شیاردار را نشان می دهد. شیارها معمولاً بر روی سطح مقعر دیسک حکاکی می شوند و مشابه نوع فوروارد شیاردار، پس از گسیخته شدن، در راستای لولۀ خروجی جهت می گیرند. نوع دیگر دیسک های کمانشی به این صورت است که یک شیار سرتاسری حول دایرۀ محل تماس دیسک با هولدر ماشینکاری شده و دیسک، از محلی گسیخته شده و با باز شدن، سیال مازاد داخل مخزن را به طرف لولۀ خروجی هدایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست