روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای

روز جهانی ایمنی و بهداشت

سازمان بین المللی کار (ILO) از سال 2003 با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی مراسمی را در این روز که در ایران مصادف با 8 اردیبهشت ماه است برگزار می کند. روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی در واقع یک فعالیت سالیانه بین المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است که در 28 اوریل هر سال این مراسم برگزار می شود. برگزاری این مراسم یک بخش مهم از استراتژی های جهانی سازمان بین المللی کار برای ارتقای ایمنی و سلامت شغلی در همه محیط های کاری است. که باعث ارتقای آگاهی های مردم و همچنین افزایش امنیت و سلامت در محیط کار می شود.
بیماری همه گیر کووید-19 از زمان شیوع در اوایل سال 2020، به عنوان یک بحران جهانی در همه جا تأثیرات عمیقی داشته است. این بیماری همه گیر، تقریباً همه جنبه های دنیای کار را تحت تأثیر قرار داده است، از خطر انتقال ویروس در محیط های کاری تا خطرات مربوط به ایمنی و بهداشت حرفه ای (OSH) که منجر به شکل گیری اقدامات مهمی برای کاهش انتشار این ویروس شده است. شیوه های کاری جدید از قبیل استفاده گسترده از دورکاری، فرصت های زیادی را برای کارگران فراهم نموده است اما از طرفی خطرات بالقوه ایمنی و بهداشت حرفه ای (OSH)، به ویژه خطرات روانی- اجتماعی و خشونت را نیز در محیط کار به همراه داشته است.
روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای سال 2021 بر روی به کارگیری عناصر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای که در ساختار کنواسیون ایمنی و بهداشت حرفه ای 2006 ( شماره 187) آمده است، تمرکز دارد. گزارش روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای نشان می دهد که چگونه بحران همه گیری ویروس کرونا اهمیت تقویت سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای(OSH) شامل خدمات بهداشت حرفه ای هم در سطح ملی و هم در سطح شرکت ها را اثبات نمود.

سازمان بین المللی کار از این فرصت برای ارتقای سطح آگاهی و افزایش تبادل نظر در خصوص اهمیت سرمایه گذاری بر روی تاب آوری سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای با استفاده از نمونه های منطقه ای و کشوری در کاهش و جلوگیری از گسترش کووید-19 در محل کار، استفاده خواهد کرد.

روز جهانی ایمنی وبهداشت حرفه ای سال1399(2020میلادی): سازمان بین المللی کار(ILO )با توجه به شیوع کووید 19 ، شعار روز جهانی ایمنی وبهداشت حرفه ای را تغییر دادو شعار این روز را ” توقف پاندمی بیماری کوید -19 با رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار ” تعیین کرد.

در ایران نیز شعار این روز “همه گیری جهانی را متوقف کنیم: با رعایت موازین ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار می توان جان انسانها را نجات داد” تعیین شده است.

موضوع روز جهانی ایمنی وبهداشت حرفه ای سال 1398(2019میلادی): ” ایمنی ، بهداشت و آینده کار” است. شعار آن ” آینده کاری ایمن و سالم ” A Safe and Healthy future of work.

روز جهانی ایمنی وبهداشت حرفه ای در سال 1397:  شعار آن بهبود ایمنی وبهداشت کارگران جوان و خاتمه دادن به کار کودکان-نسل ایمن و سالم.

روز جهانی بهداشت حرفه ای و ایمنی 1396: 28 آوریل مصادف با 8 اردیبهشت ماه روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای، و شعار این روز در سال 2017 « محیط کار ایمن و سالم در گرو بهینه سازی اطلاعات ایمنی و سلامت کار» نامگذاری شده است.

موضوع روزجهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای سال1395: شمسی و میلادی ” استرس در محیط کار یک چالش جمعی ” است

روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای 1394: بیست و هشتم آوریل سال 2015 میلادی برابر با هشتم اردیبهشت ماه سال 1394 هجـــری شمسی ، روز جهانی ایمــنی و بهداشت حرفه ای است.

امسال دستگاه ­های اجرایی، تشکل­ های کارفرمایی و کارگری و انجمن­ های علمی کشور در یک حرکت جهانی و همگام با سازمان بین­ المللی کار، شعار «تحقق کار شایسته با نهادینه­ سازی فرهنگ ایمنی و بهداشت کار» را انتخاب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست