رسوخ فناوری نانو در صنایع استراتژیک کشور

رسوخ فناوری نانو

مهدی شفیعی مدیرعامل شرکت آتیه پردازان شریف، در گفتگو با خبرنگار « نبض فناوری » اظهار کرد: این شرکت در سال ۸۹ فعالیت اصلی خود را در حوزه‌های پژوهشی به ویژه صنایع های‌تک آغاز کرد و بعد از مدتی اولویت کاری خود را روی صنایع مهم کشور گذاشت. از آنجا دو صنعت کلیدی کشور (صنعت آب با توجه به خشکسالی‌ها و صنعت انرژی که بیس و پایه صنعت کشور) در وضعیت بحرانی قرار گرفته بود و تصمیم گرفتیم که فعالیت‌هایی را در این بخش انجام دهیم. وی تصریح کرد: سعی کردیم تکنولوژی مهمی را که در گذشته از خارج وارد و سبب خروج ارز می‌شد را در دستورکار قرار دهیم.

شفیعی تصریح کرد: همچنین تکنولوژی دیگر در بخش نفت و گاز بود اگر در این سوخت کمی بی احتیاطی رخ دهد منجر به آتش سوزی می‌شود که این فناوری، تکنولوژی راپچردیسک یا دیسک فداشونده است اگر مخزنی یا لوله‌ای تحت فشار قرار گیرد این تکنولوژی خودش را فدا می‌کرد و آسیبی به سیستم وارد نمی‌کند. علاوه بر آن تکنولوژی فِلیم اَرستر یا شعله گیر تجهیزی است و باعث می‌شود که یک قسمتی از لوله دچار شعله شد، شعله خط لوله پخش نشود. تکنولوژی دیگری را نیز بار محفاظت از مخازن نفتی و گازی توسعه دادیم که اگر مخزن گازی یک دفعه فشار بالا رفت و آماده انفجار شد قبل از آنکه به آن نقطه برسد ما آن را مدیریت کنیم؛ بنابراین که برای محافظت سیستم‌ها در برابر شعله انفجار در خطوط لوله، مخازن، دودکش مشعل‌های صنعتی و تجهیزاتی که در آن‌ها گاز یا بخار مایعات قابل اشتعال وجود دارد، باعث عبور سیال و مانع از ورود شعله در هنگام وقوع انفجار می‌شود.

دکتر شفیعی گفت: قسمت اصلی این تجهیز المنت آن است که با استفاده از فناوری نانو و محاسبات بسیار دقیق طراحی و از لایه‌های متناوب ورق‌های فلزی مطابق با استاندار‌های ISO ۱۶۸۵۲، API ۲۰۲۸، ASTM-F۱۲۷۳ و INSO ۱۱۰۲۶ ساخته شده است که در حال حاضر تکنولوژی و دانش آن در اختیار مجموعه ایراپ است.

وی در ادامه گفت: فِلیم اَرستر‌ها از سیستم در برابر احتراق‌های بالاتر از سرعت صوت و زیر سرعت صوت در حالت‌های پایدار شده محافظت می‌کند که علاوه بر برآورده سازی پارامتر‌های اساسی عملکرد، با ایجاد حداقل افت فشار بالاترین بازدهی را می‌دهد.

وی تأکید کرد: ما در دو زمینه همکاری بین الملی را انجام می‌دهیم یکی اینکه محصولات تولیدی در داخل را به خارج صادر می‌کنیم در همین راستا یک تکنولوژی را به چین و کویت و … صادر کردیم الان هم تمرکز داریم که صادرات تکنولوژی را افزایش دهیم. همچنین در برخی از تکنولوژی‌ها از تکنولوژی نانو نیز استفاده کردیم فناوری نانو علاوه افزایش بهره وری باعث پایین آوردن قیمت محصولات می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست